ОБРАТНО КЪМ СЪБИТИЯ

"РИЦАРЯТ НА ОПЕРАТА" - ЮБИЛЕЕН КОНЦЕРТ В ПАМЕТ НА НИКОЛА ГЮЗЕЛЕВ

19:00ч. 13.12.2016 Зала 1

Юбилеен концерт “Рицарят на операта” в памет на 80-годишнината от рождението на големия български оперен артист Маестро Никола Гюзелев ще зарадва ценителите на високото изкуство в Зала 1 на Националния дворец на културата (НДК). Той ще се проведе на 13 декември (вторник) от 19:00 ч. и е централен акцент в програмата на тазгодишното издание на Новогодишен музикален фестивал (НМФ). Музикалната програма е подбрана изключително прецизно и включва арии и дуети из опери на Белини, Верди, Пучини, Понкиели, Бойто, Джордано и Мусоргски.

Участие в него ще вземат изявени български, македонски и италиански изпълнители, сред които: Бойко Цветанов (тенор), Калуди Калудов (тенор), Владимир Стоянов (баритон), Марян Йованоски (баритон), Николай Кърнолски (бас), Орлин Анастасов (бас), Франческа Патанe’, (сопран), Даниела Дякова (мецосопран). Диригент ще е изтъкнатият италиански майстор на палката Маестро Донато Ренцети. Участват още Софийската филхармония и Национален филхармоничен хор “Светослав Обретенов” с диригент Славил Димитров.

Концертът се организира съвместно от Фондация “Никола Гюзелев” и НДК и е част от голямото юбилейно честване в памет на рождението на големия български бас. 

Билетите са в продажба на касите на Билетен център-НДК и в мрежата на Ticketportal на цени от: 20, 30, 35, 45 и 55 лв.

Юбилейните събития, посветени на Никола Гюзелев през 2016г., са под патронажа и с подкрепата на Министерството на културата на България, на Националния дворец на културата, на Българска Академия на науките, със съдействието на Италианския Културен Институт и на Италианското посолство в София, на Българския Културен Институт в Рим, на Генерално Консулство на България в Милано и Посолство на България в Рим, на Асоциация ''Артемидия'' Италия, на Римската Художествена Академия-РУФА, на Българския културен Институт в Страсбург Франция, с подкрепата на Фирма ''Свилоза'' България, на Постбанк България, на Корале „Джузепе Верди’’-Парма, на Община Павликени, Община София, с медийната подкрепа на БНТ, БНР, Радио Ватикана и др.

 

ПОВЕЧЕ ЗА МАЕСТРО НИКОЛА ГЮЗЕЛЕВ (1936-2014)

Доктор Хонорис Кауза на БАН - Българска академия на науките, Комендатор на Република Италия, носител на международната Награда „Златен Джузепе Верди” за постижения и принос в Белкантото. Удостоен с най високи отличия на България и Италия. Почетен гражданин на Павликени и Парма, Италия. Никола Гюзелев е роден в гр. Павликени на 17 август 1936 г. Още първите години от живота му са белязани със знака на музиката и живописта. Никола почва да пее от съвсем малък. На 11-годишна възраст той вече изпълнява главната роля в оперната постановка "Малкият цигулар" в родния си град. На същата възраст той осъзнава, че има и друга дарба - на художник. Така започва да рисува, да пее и да свири, като в различни периоди от детството си вярва, че ще бъде велик художник, ненадминат певец или бъдещ Паганини. Когато е на 15 г., веднъж чува по радиото изпълнение, което го кара да "замръзне". Монологът на Борис от операта "Борис Годунов" на Мусоргски в изпълнение на Едмонд Косовски пробужда в него любовта към операта. През 1951 г. семейството му се премества да живее в София. Започва да посещава оперни и театрални спектакли, в училищни концерти изпълнява ролите на княз Игор, Иван Сусанин и тореадора от "Кармен". Не спира и с рисуването - печели конкурси в училище. Приет е в Художествената академия в специалността "Живопис". Като студент се отличава с ярка дарба и отлична техника. По време на следването си учи и пеене при Цветана Събева и Илия Йосифов и става солист в Ансамбъла за песни и танци при Министерство на вътрешните работи. Явява се на конкурс за нови членове на академичния хор "Георги Димитров", където изпълнява ария на Иван Сусанин и печели конкурса. Участва в редица концерти и фестивали в Москва, Виена, Хелзинки (1962), където е отличен със златен медал като солист. През 1960 г., когато с отличие завършва висшето си художествено образование, му предлагат договор за работа в Берлин и той се подготвя да замине.

По това време Гюзелев се среща с оперния певец и музикален педагог Христо Бръмбаров и взима решение да остане в България и да учи пеене при него. Завинаги остава благодарен на учителя си, за когото през целия си живот говори с много обич и почитание. През 1960 г. Гюзелев става стажант в Софийската народна опера. Година и половина по-късно - на 27 юни 1961 г. дебютира в ролята на Тимур в премиерния спектакъл на "Турандот". През 1961 г. става и редовен артист в Народната опера. Следват ролите на Миха от "Продадена невеста" и отец Гавраил от операта на Константин Илиев "Боянският майстор".

През 1963 г. в ролята на Филип II от "Дон Карлос" Гюзелев печели Първа награда и Златен медал на втория Международен конкурс за млади оперни певци в София. Успехът идва само след 2 сезона на професионалната сцена. През 1968 г. той за пръв път стъпва на сцената на театър "Реджо" в Парма, Италия, и грабва сърцата на публиката. Той изпълнява ролята на Атила от едноименната опера на Верди. Успехът му е колосален. Никола Гюзелев пее на големите оперни сцени в Европа, Северна и Южна Америка, Австралия, Япония: "Ла Скала" - Милано, "Реджо" - Парма, "Сан Карло" - Неапол, "Щатсопера" - Виена, "Щатсопера" и „Дойче Опер“ - Берлин, "Ковънт Гардън" - Лондон, "Гранд Опера" - Париж, "Болшой театър" - Москва, "Метрополитън опера" в Ню Йорк, "Колон" - Бунос Айрес и много други. Негови партньори на сцената са били Борис Христов, Николай Гяуров, Гена Димитрова, Ана Томова-Синтова, Владимир Атлантов, Евгений Нестеренко, Елена Образцова, Франко Корели, Джоан Съдърланд, Пласидо Доминго, Пиеро Капучили, Ренато Брузон, Катя Ричарели, Грейс Бъмбри и много др.

От 1994 г. започва неговата педагогическа дейност. Началото е през 1994-1996 г., когато Никола Гюзелев е Директор на Българската академия за култура в Рим на името на ‘’Борис Христов’’ и подготвя два курса млади талантливи певци, които сега са на българските и на световните сцени.

Той продължи да предава своя опит на младите почти до края на земния си път.
Неговите последни изпълнения на голямата сцена са в Италия, на Арената в гр. Мачерата с ролите на Филип и Инквизитора от ‘’Дон Карлос’’ на Верди през лятото на 2005 г., в Прага, Концерт в прочутата концертна зала ‘’Рудолфинум’’през декември 2008 г., в Софийска Опера на Коледния концерт по случай удостояването му със званието Доктор Хонорис Кауза на БАН през декември 2009 г. И неговата публика го запомни винаги на върха!

ПОВЕЧЕ ЗА УЧАСТНИЦИТЕ В КОНЦЕРТА

 

Донато Ренцети, диригент
Донато Ренцети учи композиция и оркестрово дирижиране в Консерваторията “Джузепе Верди” в Милано, Италия. Скоро след това печели множество награди във важни международни музикални конкурси като:  „Сребърен диапазон”  в конкурса „Джино Маринуци” в Сан Ремо през 1975 г. и 1976 г., Наградата „Оторино Респиги” на Академия Киджана в Сиена през 1978 г. и Първа награда на 10-ия конкурс „Гуидо Кантели” на Миланската “Ла Скала” през 1980 г.
Неговият професионален живот е разделен между симфоничните  концерти, оперно дирижиране и звукозаписни проекти. Ренцети дирижира някои от най-престижните оркестри в света, включително и  Лондонската симфониета, Лондонския филхармоничен оркестър, Английския камерен оркестър, Националния оркестър на Лион, на Лил, Токийската филхармония и Оркестъра на RAI Милано. Канен е като диригент на някои от най-големите опери в света като: Парижката опера, Лондонската Ковънт Гардън, в  Женева, Тулуза, Държавната опера в Мюнхен,  в  Метрополитън и “Карнеги хол” в Ню Йорк, Театро “Колон” в Буенос Айрес, тетатър “Сао Карлос” в Лисабон, оперите в Чикаго, Детройт, Далас, Лион, Монпелие, Бон, а така също и множество фестивали като: Сполето, Пезаро, Парма, Верона.
През 1987 г. дирижира прочутия спектакъл “Аида в Египет” в Луксор. Бил е главен диригент на Оркестъра на Тоскана, Оркестъра на Бергамо, Филхармонията на Венето. Той също е бил артистичен консултант на Общинския театър в Тревизо. През 2007 г. е назначен за артистичен директор и главен диригент на Филхармония  Маркиджана. Главен дирегент  е на Филхармоничния оркестър „Росини” на Пезаро от януари 2015 г. Преподава оркестрово дирижиране в Музикалната академия на Пескара от 1987 г.
Звукозаписната му дейност включва множество опери като: “Атила”, “Фаворитката”, “Джоконда”, “Италианката в Алжир”, “Господин Брускино”, “Пепеляшка”, “Дъщерята на полка” и др.
Неговият запис на Манфред от Шуман с хора и оркестъра на Миланската Скала печели наградата на италианската критика.

 

Франческа Патане’, сопран

Тя е родена в Милано и е дъщеря на един от най-известните диригенти - Джузепе Патане’, дългогодишен шеф-диригент на Миланската скала и Метрополитън в Ню Йорк. Нейн дядо е не по-малко изтъкнатият диригент Франко Патане’. Майка й е признатият вокален педагог Рита Патане’, която е с много важна роля за нейното бъдещо музикално образование.Още 5-годишна започва да свири на пиано. Израства в Ню Йорк, където за кратко има професионална кариера на модел, а през това време учи в Музикалното училище в Манхатън. Прави дебюта си в Театро Режио в Торино.

Франческа Патане’ има огромен опит в произведенията на Пучини –най-популярни са изпълненията ѝ в „Турандот“, които наброяват над 150. Патане’ е призната за една от най-изящните изпълнителки на драматичния сопранов репертоар, позната е по целия свят с интерпретациите си на Абигаиле в „Набуко“, на Саломе и Лейди Макбет.

Гост-изпълненията ѝ я водят до почти всички италиански оперни зали и фестивали, както и до Берлин, Лондон, Хамбург, Виена, Ротердам, Москва, Будапеща, Ню Йорк, Чикаго, Токио и Рио де Жанейро. Заради енергичното и мощното си присъствие, Франческа е чест партньор на световнопризнати диригенти и режисьори.

 

 

Бойко Цветанов, тенор

Роден в София, Бойко Цветанов е възпитаник на Държавната музикална академия в класа на проф. Чавдар Хаджиев. Успешната си артистична кариера започва като солист на Националната опера в София с дебют в ролята на Линдоро в операта “Италианката в Алжир” на Росини. Следват поредица от роли като: Херцога от “Риголето”, Полионе от “Норма”, Радамес от “Аида”, Фернандо от “Фаворитката”, Едгардо от “Лучия”.

През 1988 г. Бойко Цветанов специализира в Рим в Академията на Борис Христов,през 1994 г. при световноизвестните тенори Карло Бергонци в Академия Вердиана в Бусето и Франко Корели в Цюрих.Следват участия и награди в Международните певчески конкурси в София и Билбао, които го отвеждат през 1989 г. до дебют в трудната роля на Певеца в “Кавалерът на розата” от Рихард Щраусна сцената на Виенската държавна опера.

От 1991 г., в продължение на 23 години, Бойко Цветанов е солист на Операта в Цюрих. В репертоара си има повече от 60 централни партии, сред които някои от най-трудните в теноровия репертоар, като: Арнолдо от “Вилхелм Тел”и Арджирио от “Танкред” на Росини, Гуалтиеро от “Пиратът” на Белини, Слай от едноименната опера на Волф-Ферари, Ариго от “Сицилиански вечерни”, Отело от “Отело” на Верди.

Гастролирал е на сцените на Дойче опер - Берлин, Земпер опер - Дрезден, Опера дьо Бастий - Париж, Лисео Барселона, Театро Комунале - Болоня, Театро Белини - Катания, Копенхаген, Стокхолм, Осло, Токио, Мюнхен, Хамбург, Франкфурт, Дюселдорф, Брюксел, Мексико, Болшой театър в Москва, оперните театъри във Валенсия, Верона, Висбаден, Брюксел, Единбург, Бразилия, Южна Корея и много други.

 

Калуди Калудов, тенор

Роден на 15.03.1953 г. в с. Любен Каравелово. След завършване на средното си образование кандидатства и бива приет и назначен като артист-хорист в новосформиралия се „Ансамбъл на военоморските сили”. В него работи в периода 1971-1972 г., където прекарва и военната си служба до 1974 г. Служейки, той постъпва като извънреден ученик във Варненското музикално училище „Добри Христов”.

През 1992 г. Калуди Калудов е един от основателите на Оперния фестивал Vivailcanto в Чешин, Полша, на който е и артистичен директор в продължение на 13 години. 

В последните години, паралелно с изпълнителската си дейност, активно се занимава и с вокална педагогика. Прави майсторски класове в България, Румъния, Бразилия, Полша, Финландия и др. През 2003 г. е преподавател в Музикалната академия на Катовице, Полша, където защитава научна преподавателска степен – доктор. 

От 2005 г. се завръща в България. Най-напред преподава в НБУ. След това през 2009 г. печели конкурс за директор на ОФД-Пловдив. Сега продължава творческата си дейност. Пее по раличните световни сцени, прeподава пеене и се занимава с благотворителна дейност. Той е почетен гражданин на Варна. 

 

Марян Йованоски, баритон

Роден е в гр. Прилеп, Македония. През 1995 г. завършва Музикалното училище в Битоля. След това следва оперно пеене в НМА “Панчо Владигеров”. През 2002 г. дебютира като Мазето в операта “Дон Жуан” в Националната опера в Скопие, Македония. Следва богата на участия кариера, като през 2006 г. започва да учи с един от най-големите български баси Маестро Никола Гюзелев, от когото учи вокална техника, музика и интерпретация. През 2007 г. става солист на Държавна опера - Бургас. Гастролира на много оперни сцени в Словения, САЩ, Германия, Сърбия, Босна и Херцеговина и Хърватска. През 2015 г.става първи баритон на Националната опера в Скопие. 

 

Орлин Анастасов, бас

Орлин Анастасов е певец с активна международна кариера, който изпълнява водещи басови партии. Дебютира на оперна сцена в родния си град на 20-годишна възраст, като Кралят на Египет в „Аида”, постановка на Държавна опера - Русе. Орлин Анастасов печели първа награда в конкурса „Опералия” през 1999 г., след което същата година дебютира в “Ла Скала” в Милано като Дон Базилио в „Севилският бръснар” на Росини. Завръща се многократно на същата сцена като: Тимур в „Турандот” (2004), Рамфис в „Аида” (2007) и в главната роля на Атила от едноименната опера на Верди (2011). Пее в постановки на Кралската опера “Ковънт Гардън” в Лондон, Метрополитън опера в Ню Йорк, Виенската държавна опера и други големи оперни театри по целия свят.

Николай Кърнолски, бас

Завършва оперно пеене в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” и дебютира през 1996 г. във Варненска национална опера с ролята на Дон Алфонсо в „Така правят всички“ от Моцарт. В периода 1996 - 2000 г. работи под постоянното ръководство на Никола Гюзелев, а впоследствие неизменно поддържа с него творчески и личен контакт. 

Първата му изява извън страната е на швейцарска сцена, в Бил- Солотурн за сезона 2000-2001 г., с ролите на: Спарафучиле („Риголето“), Абимелех в “Самсон и Далила” от Сен-Санс и Гомес да Силва в „Ернани“ от Верди.

В периода 2001-2008 г. е част от ансамбъла на Музикалния театър в Гелзенкирхен, Германия, където се представя в над 30 роли. През 2005 г. получава специалната годишна награда на MusiktheaterimRevier, Гелзенкирхен.

 

Даниела Дякова, мецосопран
Даниела Дякова е родена в гр. Сливен. Завършила е Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” в София със специалност „оперно пеене” при проф. Констанца Вачкова, проф. Руско Русков и проф. Христина Ангелакова.
В периода 1993–1997 г. тя печели редица награди от конкурсите: Международен песенен конкурс „Цветана Дякович”; Международния конкурс за млади оперни певци „Георги Златев-Черкин” и Международния оперен конкурс „Надежди, таланти, майстори” - Добрич.
Специализира оперно пеене и интерпретация в Scuola Civica di Musica в Милано през 1998 и 1999 г. в класа на Лука Горла. В периода 1999-2000 г. продължава специализацията си в Академия D’Arte Lirica в град Озимо – Италия в класа на Серджо Сегалини.
След завръщането си в България е назначена като солист на Държавна опера - Стара Загора, където й е поверен целият мецосопранов репертоар, а от 2014 г. е солист на Държавна опера – Бургас.
Участвала е в множество концерти на филхармониите и симфоничните оркестри във всички градове на България.
Гастролирала е на сцените на престижни оперни театри в страната и чужбина под диригентството и режисурата на едни от най-известните диригенти и режисьори.